Grupa Paradyż – Droga do sukcesu

123

Grupa paradyż na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza, dzięki umiejętnemu zarządzaniu i właściwie realizowanej strategii rozwoju, przekształciła się z małego przedsiębiorstwa w polską firmę Globalną.

Obecny potencjał rynkowy lidera w branży płytek ceramicznych to ponad 1600 pracowników oraz trzy marki w portfolio produktowym, eksportowane do 40 krajów. Liczne nagrody i wyróżnienia dowodzą, że Grupę Paradyż można dziś uważać za przewodnika po światowym designie oraz doskonałą wizytówkę polskiego przemysłu na świecie. O wkładzie w budowanie sukcesu gospodarczego Polski, rozwiązaniach technologicznych firmy oraz o najważniejszych impulsach rozwojowych rozmawiamy z panem Stanisławem Tępińskim – współwłaścicielem i członkiem Zarządu Spółek Grupy Paradyż.

 

Na początku br. odebrał Pan najwyższe wyróżnienie w rzemiośle – honorowe odznaczenie „Szablę Jana Kilińskiego” w uznaniu wybitnych zasług dla rozwoju rzemiosła polskiego i propagowanie jego osiągnięć w kraju i za granicą. Jakie znaczenie ma dla Pana to wyróżnienie? W jaki sposób pojmuje Pan swój związek z rzemiosłem?

Rzemiosło w branży ceramicznej to proces wytwarzania produktów, którego najważniejszym czynnikiem jest przede wszystkim twórcza myśl ludzka, przemieniająca idee w konkretny wyrób. W Grupie Paradyż, od ponad 25 lat rodzą się nowatorskie pomysły i innowacyjne rozwiązania technologiczne zamieniające produkcję masową w design najwyższej jakości. Ten właśnie proces wpływa także na rozwój rzemiosła artystycznego, któremu w naszej firmie, codziennie i z pasją, oddaje się zespół złożony z 1600 profesjonalistów. Dlatego nie traktuję tej nagrody wyłącznie w kategorii osobistego sukcesu. Otrzymane najwyższe odznaczenie Związku Rzemiosła Polskiego jest dla mnie uhonorowaniem Jubileuszu 25-lecia istnienia Grupy Paradyż i symbolem wygranej walki o wspaniałą, polską ceramikę.

W ubiegłym roku w ramach obchodów wolnej Polski i jednocześnie ćwierćwiecza Firmy prezydent RP Bronisław Komorowski, będąc u Państwa z wizytą, docenił wkład Grupy Paradyż w budowanie sukcesu gospodarczego Polski i podkreślił, że umiejętnie wykorzystała ten czas. Niedawno Grupa Paradyż otrzymała także tytuł „Lidera Polskiej Gospodarki” za budowanie pozycji polskiej marki na światowych rynkach. Jak się zyskuje takie uznanie?

Zmiany gospodarcze wywołane przez transformację ustrojową były impulsem do odważnych decyzji, które wykreowały obecną pozycję rynkową Grupy Paradyż. Nie bez znaczenia był fakt, że od 1990 r. wartość rocznej produkcji dóbr i usług wzrosła w Polsce dwukrotnie, a ostatnie dekady przyniosły ogromny rozwój branży budowlanej. Prezydent Bronisław Komorowski powiedział także, że „nie ma wolności bez ludzi przedsiębiorczych, nie ma wolności bez zaradności i pracowitości”. W pełni się z tym zgadzam. Determinacja, umiejętność szacowania ryzyka poszczególnych inwestycji, rzetelność, ciężka praca oraz wspólne wartości – położyły podwaliny pod coraz prężniej działające przedsiębiorstwo. Na przestrzeni ostatnich 25 lat dynamiczny rozwój nowych technologii, telekomunikacji, informatyki stały się siłą napędową naszego biznesu i jego internacjonalizacji. Wprowadzane do produkcji innowacje pozwalały nam zaoferować pierwsze na rynku polskim mrozoodporne płytki szkliwione, czy mozaiki prasowane. Nieustannie także rozbudowujemy i modernizujemy nasze zakłady. Ale prawdziwym akceleratorem rozwoju Grupy Paradyż zawsze był i jest kapitał ludzki, zaś najważniejszym czynnikiem produkcji – wiedza.

Grupa jest liderem branży płytek ceramicznych, który wyznacza trendy i słynie z nowoczesnego wzornictwa. Skąd czerpie inspiracje do swoich projektów? Czy kreowanie trendów dotyczy również aspektów technologicznych?

Od lat kreujemy trendy i wyznaczamy najwyższą jakość w zakresie oferty produktów i obsługi klienta. Nowoczesny design i innowacyjne podejście do projektowania w globalnej gospodarce są nieodzowne, aby utrzymać przewagę konkurencyjną. Współpracujemy z włoskimi i hiszpańskimi biurami projektowymi. Każdy z naszych pięciu zakładów posiada własne laboratorium, dzięki czemu mamy możliwość nieustannego wdrażania śmiałych rozwiązań wzorniczych i technologicznych, ta-
kich jak gresy w podwójnym zasypie czy usługi cięcia, fazowania i zadruku szkła na indywidualne zamówienie klienta. Nieustannie dywersyfikujemy naszą ofertę, dostosowując ją do różnych rynków zbytu i kanałów sprzedaży. Zanim jednak dana kolekcja trafi na rynek, pracuje nad nią cały sztab ludzi. Od ich talentów, wiedzy, kreatywności i wysiłków zależy sukces rynkowy produktów. Dziś strategiczną rolę przypisujemy działalności badawczo-rozwojowej, analizom benchmarkingowym i nowoczesnym metodom zarządzania.

Od lat budują Państwo swoją pozycję na rynkach międzynarodowych, czego dowodem mogą być „Orły Eksportu”. Nagroda została przyznana Firmie nie tylko za ogólną działalność eksportową, ale również w kategoriach „Eksportowy Produkt” i „Najdynamiczniejszy Eksporter”. Jak obecnie wygląda poziom eksportu i czy Grupa planuje w tym zakresie dalszą ekspansję?

Grupa Paradyż konsekwentnie buduje silną pozycję na rynkach międzynarodowych, sprzedając i promując polskie produkty wymagającym klientom w 40 krajach na całym świecie. Sukcesywnie rozwijamy eksport, który przez ostatnią dekadę dwukrotnie się zwiększył, stanowiąc obecnie 36% naszej sprzedaży. Coraz więcej eksportujemy do krajów Europy Zachodniej, np. do Francji, Niemiec, a także Wielkiej Brytanii. Udział w sukcesach sprzedaży eksportowej Grupy Paradyż ma także Ukraina, Federacja Rosyjska, Słowacja, Białoruś oraz Czechy. Nasze płytki wysyłamy również do Kanady, Algierii, Azerbejdżanu, a nawet na Wybrzeże Kości Słoniowej. Nieustanny rozwój przez innowacje, zróżnicowane portfolio dostosowane do uwarunkowań rynkowych oraz oczekiwań klientów, pozwalają nam z powodzeniem konkurować z największymi producentami płytek ceramicznych na europejskich i światowych rynkach.

Istotnym elementem strategii Grupy Paradyż jest dbałość o ochronę środowiska, rozumianą w sposób całościowy – poprzez implementację konkretnych rozwiązań technologicznych, stosowanie norm ekologicznych oraz dodatkowych narzędzi, jak KAIZEN czy 5S. Proszę zdradzić nam na koniec, w jaki sposób u Państwa filozofia zarządzania przekłada się na aspekt ekologiczny?

Jako firma odpowiedzialna społecznie, Grupa Paradyż przestrzega zasad zrównoważonego rozwoju. Temat ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa higieny i pracy w naszych Spółkach funkcjonuje przede wszystkim na płaszczyźnie działań praktycznych. Wdrożyliśmy szereg proekologicznych projektów i inwestycji, m.in. nowoczesny system odzysku ciepła odpadowego z pieców oraz centralny system odpylania. To zapoczątkowało rozwój technologii oszczędności gazu i energii, która pozwoliła na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Nie odprowadzamy żadnych ścieków technologicznych na zewnątrz, w obiegu zamkniętym oczyszczone wody zawracane są ponownie do produkcji, podobnie jak przetwarzane szkliwa odpadowe. W ramach polityki zintegrowanych systemów zarządzania posiadamy normę środowiskową ISO 14000: 2004, doskonaloną przez dodatkowe narzędzia, takie jak 5S, KAIZEN, SMED czy TPM. Realizujemy wiele projektów nastawionych na ochronę środowiska i recycling, co zostało docenione poprzez dwukrotną w ostatnich latach nominację Grupy Paradyż do prestiżowej Nagrody Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w kategorii: „Zielona Gospodarka” w 2014 roku oraz „Ład Korporacyjny i Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” w roku 2012.

Dziękuje za rozmowę.

Autor: Wioletta Pietrzak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *